Fotograf ślubny,  Umowa z fotografem

Podpisujemy umowę z fotografem – Na co zwrócić uwagę?



Wybór fotografa ślubnego to nie lada gratka dla przyszłych Par Młodych. O tym kiedyś już pisałam. W dzisiejszym poście chcę napisać, jak powinna wyglądać rozmowa z fotografem przy podpisywaniu umowy, na co zwrócić uwagę aby nie popełnić błędu.

Kiedy po obejrzeniu portfolio fotografa, wstępnej rozmowie (co do ceny, warunków, formy zdjęć, pleneru itp.) podejmiemy decyzję o tym, że właśnie tego fotografa chcemy – należy przygotować się na podpisanie umowy. Młodzi często oceniając portfolio już na 100% są pewni, że tak, to ten fotograf i  podpisanie umowy uważają za zwykłą formalność. W ogóle nie zwracają uwagi jak wygląda umowa, jakie paragrafy się w niej znajdują, jakich zapisów brakuje.

Dopiero po ślubie, kiedy z niecierpliwością oczekujemy na gotowe fotografie, a ich wciąż nie ma i nie ma, albo kiedy fotograf przekłada termin pleneru na inny dzień – wtedy z szuflady wyjmujemy umowę i zaczynamy ją czytać dokładnie. I jakie jest nasze zdziwienie, kiedy nie znajdujemy tam ani słowa o terminie przekazania gotowych zdjęć, o ilości fotografii z pleneru ślubnego lub o odszkodowaniu w przypadku zniszczenia materiału zdjęciowego?
Dlatego zawsze powtarzam – przezorny zawsze ubezpieczony. Nie wstydźmy się zapisać wszystkich naszych pytań i wątpliwości do fotografa na kartce  i wyjaśnieniu ich przy podpisywaniu umowy. Kto pyta, nie błądzi. Jeżeli na umowie brakuje jakiegoś zapisu – wystarczy go dopisać. Dobry i szczery fotograf powinien wyjaśnić nasze wszelkie wątpliwości, bez przeszkód powinien zgodzić się na dopisanie czegoś, czego brakuje, a okazuje się dla nas ważne. Jeżeli fotograf będzie niezadowolony z naszych pytań i dociekań, będzie twierdził, że umowa ma taką treść i nie można jej zmienić i w ogóle, będzie wykazywał zdziwienie, jak śmiemy go o coś takiego pytać – warto się zastanowić nad wyborem fotografa ponownie. 

Na co szczególnie zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy? 

  • cena usługi (co zawiera, wyszczególnienie wszystkich składników), 
  • termin zapłaty (pamiętajcie – całość po otrzymaniu wszystkich zdjęć i albumu!),
  • kwota zaliczki
  • klauzula o niezmienności ceny,
  • data ślubu i czas pracy fotografa od – do,
  • termin pleneru ślubnego – do kiedy najpóźniej,
  • czas pleneru ślubnego (cały dzień, 2h rano, 5h popołudniu),
  • imię i nazwisko fotografa/fotografów – to na wypadek gdy korzystamy z usług studia fotograficznego, aby nie podesłali nam praktykanta:),
  • liczba zdjęć z poszczególnych sesji – przygotowania, ślub, wesele, plener,
  • liczba zdjęć w albumie, format,
  • dodatkowe opłaty za wywołanie większej ilości zdjęć,
  • rodzaj albumu, format,
  • ilość płyt z zapisanymi zdjęciami,
  • wypadki losowe – zadośćuczynienie,
  • dodatkowe opłaty za dojazd, nocleg itp.,

Jeżeli o czymś zapomniałam – piszcie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.