wtorek, 11 września 2012

Podpisujemy umowę z fotografem - Na co zwrócić uwagę?



Wybór fotografa ślubnego to nie lada gratka dla przyszłych Par Młodych. O tym kiedyś już pisałam. W dzisiejszym poście chcę napisać, jak powinna wyglądać rozmowa z fotografem przy podpisywaniu umowy, na co zwrócić uwagę aby nie popełnić błędu.

Kiedy po obejrzeniu portfolio fotografa, wstępnej rozmowie (co do ceny, warunków, formy zdjęć, pleneru itp.) podejmiemy decyzję o tym, że właśnie tego fotografa chcemy - należy przygotować się na podpisanie umowy. Młodzi często oceniając portfolio już na 100% są pewni, że tak, to ten fotograf i  podpisanie umowy uważają za zwykłą formalność. W ogóle nie zwracają uwagi jak wygląda umowa, jakie paragrafy się w niej znajdują, jakich zapisów brakuje.

Dopiero po ślubie, kiedy z niecierpliwością oczekujemy na gotowe fotografie, a ich wciąż nie ma i nie ma, albo kiedy fotograf przekłada termin pleneru na inny dzień - wtedy z szuflady wyjmujemy umowę i zaczynamy ją czytać dokładnie. I jakie jest nasze zdziwienie, kiedy nie znajdujemy tam ani słowa o terminie przekazania gotowych zdjęć, o ilości fotografii z pleneru ślubnego lub o odszkodowaniu w przypadku zniszczenia materiału zdjęciowego?
Dlatego zawsze powtarzam - przezorny zawsze ubezpieczony. Nie wstydźmy się zapisać wszystkich naszych pytań i wątpliwości do fotografa na kartce  i wyjaśnieniu ich przy podpisywaniu umowy. Kto pyta, nie błądzi. Jeżeli na umowie brakuje jakiegoś zapisu - wystarczy go dopisać. Dobry i szczery fotograf powinien wyjaśnić nasze wszelkie wątpliwości, bez przeszkód powinien zgodzić się na dopisanie czegoś, czego brakuje, a okazuje się dla nas ważne. Jeżeli fotograf będzie niezadowolony z naszych pytań i dociekań, będzie twierdził, że umowa ma taką treść i nie można jej zmienić i w ogóle, będzie wykazywał zdziwienie, jak śmiemy go o coś takiego pytać - warto się zastanowić nad wyborem fotografa ponownie. 

Na co szczególnie zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy? 


  • cena usługi (co zawiera, wyszczególnienie wszystkich składników), 
  • termin zapłaty (pamiętajcie - całość po otrzymaniu wszystkich zdjęć i albumu!),
  • kwota zaliczki
  • klauzula o niezmienności ceny,
  • data ślubu i czas pracy fotografa od - do,
  • termin pleneru ślubnego - do kiedy najpóźniej,
  • czas pleneru ślubnego (cały dzień, 2h rano, 5h popołudniu),
  • imię i nazwisko fotografa/fotografów - to na wypadek gdy korzystamy z usług studia fotograficznego, aby nie podesłali nam praktykanta:),
  • liczba zdjęć z poszczególnych sesji - przygotowania, ślub, wesele, plener,
  • liczba zdjęć w albumie, format,
  • dodatkowe opłaty za wywołanie większej ilości zdjęć,
  • rodzaj albumu, format,
  • ilość płyt z zapisanymi zdjęciami,
  • wypadki losowe - zadośćuczynienie,
  • dodatkowe opłaty za dojazd, nocleg itp.,

Jeżeli o czymś zapomniałam - piszcie!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Bajkowe chwile blog ślubny poradnik , Blogger